Apa itu Bintang


Twinkle, twinkle, little star
How I wonder what you are
Up above the world so high
Like a diamond in the sky...
Masa kite kecil pernah tak kita mendengar lagu diatas? mesti pernahkan....lagu yang biasa dinyanyikan ketika hendak tidur....bahkan ada yang menghafal lahu ini dansering dinyanyikan...
Alhamdulillah kali ini saya nak berkongsi ilmu mengenai bintang....
Kita lihat bintang seperti tiada apa-apa....tatapi terdapat 1001 hikmah penciptaan bintang...



Menurut Wikipedia : Supernova adalah ledakan dari suatu bintang di galaksi yang memancarkan tenaga lebih banyak dari nova. Peristiwa supernova ini menandakan berakhirnya riwayat suatu bintang. Bintang yang mengalami supernova akan nampak sangat terang dan bahkan keterangannya boleh mencapai ratusan juta kali cahaya bintang tersebut semula, beberapa minggu atau bulan sebelum suatu bintang mengalami supernova bintang tersebut akan melepaskan tenaga yang dengan tenaga matahari yang dilepaskan matahari seumur hidupnya, ledakan ini menghilangkan sebagian besar kandungan bintang pada kecepatan 30.000 km/s (10% kecepatan cahaya) dan melepaskan gelombang laju yang mampu memusnahkan medium antarbintang.


Menurut Al Quran Bintang dalam bahasa al-Qur’an biasa disebut sebagai Al Najm, jamaknyaAl Nujum. Nama lain yang digunakan al-Quran untuk menyebut bintang adalah Kaukaba (jamak: kawakib). 
Dalam surah Al Quran Antara ayat yang menceritakan tentang bintang ialah :
"Ketika malam telah menjadi gelap, dia melihat sebuah bintang (lalu) dia berkata: "Inilah Tuhanku" Tetapi tatkala bintang itu tenggelam dia berkata: "Saya tidak suka kepada yang tenggelam".

Menurut saintis barat bintang ialah:
star is a massive, luminous sphere of plasma held together by its own gravity. The nearest star to Earth is the Sun, which is the source of most of the planet's energy. Other stars are visible from Earth during the night, appearing as a multitude of fixed luminous points due to their immense distance. Historically, the most prominent stars were grouped into constellations and asterisms, and the brightest stars gained proper names. Extensive catalogues of stars have been assembled by astronomers, which provide standardized star designations."


Jadi setelah kita lihat.... Hebat sungguh ciptaan Allah yang bernama bintang. Bintang Juga Makhluk Allah... Jadi masih terdapat pelbagai rahsia-rahsia Alam ciptaan Allah yang masih belum terungkai.

Comments

Popular posts from this blog

Majelis Nurul Musthofa Muhammadun nabiyuna NEW QASIDAH

Qasidah muhammadun basyarun

Haul Sayyid Syeikh Muhammad Al Hasyimi